• Home
  • /
  • Blogi
  • /
  • Vaikuttaako seksi ja yhdyntä urheilusuoritukseen?

Vaikuttaako seksi ja yhdyntä urheilusuoritukseen?

Sanotaan, että kaikessa on kyse seksistä – paitsi seksissä, missä on kyse vallasta. Seksiin liittyy valtavasti myyttejä. Osa myyteistä koskee seksistä pidättäytymistä. Hyvä esimerkki on se, että monet urheilijat uskovat, että ennen kilpailua tulisi välttää seksin harrastamista.

Selibaattikäsky voi tulla valmentajaltakin. Hiljattain Meksikon jalkapallojoukkueen valmentaja Miguel Herrera vaati pelaajilta 40 päivän selibaattia ennen MM-kilpailuja. Tarina ei kerro, kuinka moni pelaaja noudatti käskyä.

Ikivanhan uskomuksen mukaan seksuaalinen paine – siis seksin puute – lisää aggressiivisuutta ja parantaa siten urheilusuoritusta.

Viimeaikaiset tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, ettei seksi vie voimia ja huononna kilpailusuoritusta.

Voi jopa olla, että seksin harrastaminen parantaa seuraavan päivän suoritusta. Eräs tutkimus on osoittanut, että edellisen päivän rakastelu voi parantaa maratoonareiden suorituksia, mutta seksi voi parantaa myös muiden urheilijoiden suorituksia.

Älä harrasta seksiä juuri ennen urheilusuoritusta

Edellä todettiin, että seksin harrastaminen voi parantaa urheilusuoritusta, mutta pieni viive tulee olla. Älä siis lähde kilpailuun, salille tai lenkkipolulle suoraan sängystä. Väliajaksi näyttäisi riittävän kaksi tuntia. 

Toivottavasti vanhat uskomukset selibaatin tärkeydestä kumotaan pian, ja pelaajat sekä muut urheilijat saavat jatkossa tavata puolisoitaan myös kilpailupäivän aattona – eli silloin, kun jännitys saattaa olla kovimmillaan. Jos seksi ei maistu, se on ihan OK – tärkeintä on, että pelaaja voi valmistautua mahdollisimman rauhallisin mielin seuraavan päivän koitokseen.

Tutkimuksissa on huomattu, että syyllisyys seksin harrastamisesta voi vaikuttaa urheilusuoritukseen seuraavana päivänä. Seksi voi aiheuttaa syyllisyyttä esimerkiksi kulttuuristen syiden takia. Ainakin silloin seksin harrastaminen voi aiheuttaa syyllisyyttä, jos valmentaja on nimenomaan kieltänyt rakastelemasta. 

Jalat

Seksi voi aiheuttaa syyllisyyden tunteita monista eri syistä. Ainakin silloin, jos ehkäisy on unohtunut uuden kumppanin kanssa, on aiheellistakin tuntea syyllisyyttä ja katumusta. Kondomit kannattaa pitää aina mukana, oli urheilija tai ei. Vaikka Rion Olympiakylässä jaettiinkin 45 000 kondomia, ei niitä aina ole tarjolla silloin, kun tarve yllättää. 

Okei, eli kahden tunnin palautuminen riittää ja uuden kumppanin kanssa pitää käyttää ehkäisyä. Mitä muuta pitää muistaa, jos tekee mieli seksiä, vaikka edessä on vaativa urheilusuoritus? Ainakin se, että ei innostu liian hurjaksi. Jalkovälissä ei saa olla kipua tai arkuutta seuraavana päivänä, eikä mikään venähdys tai kramppikaan ole suotavaa. 

Urheilijan kannattaa käyttää tuttua kondomityyppiä ja liukuvoidetta, jotta alapäässä ei ole seuraavana päivänä kutinaa. Kannattaa huomata, että joillain naisilla myös siemenneste aiheuttaa kutinaa, sillä se muuttaa emättimen happamuutta. Siinä(kin) tapauksessa kannattaa käyttää tuttua kondomimerkkiä.

Lisätietoa seksistä ja yhdynnästä ennen urheilusuoritusta

Seksi voi tarkoittaa montaa muutakin asiaa kuin emätinyhdyntää. Tässä yhteydessä tarkastelemme kuitenkin juuri emätinyhdyntää.

Edellisenä yönä harrastettu yhdyntä ei tutkitusti vaikuta seuraavan päivän suorituskykyyn voimatason, reaktioajan, tasapainon, maksimaalisen hapenottokyvyn tai aerobisen tehon osalta. Energiatasoonkaan se ei vaikuta, sillä seksi ei vaadi yleensä kuin joitain kymmeniä kaloreita. 

Kunhan seksi ei lyhennä yöunta eikä riko paikkoja, sillä on joko positiivinen tai neutraali vaikutus seuraavan päivän urheilusuoritukseen. 

Seksi voi parantaa seuraavan päivän urheilusuoritusta, koska se parantaa urheilijan mielialaa. On tärkeää, että urheilija on H-hetken koittaessa valmis sekä fyysisesti että psyykkisesti. Seksi rentouttaa, poistaa ärtymystä ja aggressiivisuutta sekä vähentää kilpailujännitystä. 

Alussa mainittiin, että urheilijan olisi hyvä olla hieman aggressiivinen, jotta hän selviäisi paremmin urheilusuorituksestaan. Juuri tähän seksinpuutteen aiheuttamaan aggressiivisuuteen perustuu vanha suositus selibaatista. Joidenkin urheilijoiden kohdalla voi olla totta, että he suoriutuvat paremmin hieman ärtyneinä – silloin kannattaa miettiä kaksi kertaa edellisen yön lemmiskelyä. 

On totta, että orgasmi kasvattaa oksitosiinitasoa, eli lisää onnellisuushormonin määrää. Lisäksi orgasmi kasvattaa miesten testosteronitasoa (vaikka ennen uskottiin asian olevan päinvastoin) ja naisen estrogeenin tuotantoa, mutta näitä sukupuolihormoneja ei erity niin paljoa, että ne vaikuttaisivat suorituskykyyn. 

Tässä on siis pienen itsetutkiskelun paikka. Suoriudutko sinä paremmin onnellisena tai hieman ärtyneenä? Kaipaatko tyyneyttä tai pientä kiukkua selviytyäksesi paremmin urheilusuorituksestasi? Kun löydät vastauksen näihin kysymyksiin, tiedät, kannattaako sinun harrastaa yhdyntään johtavaa seksiä juuri ennen tärkeää urheilusuoritusta vai ei. Läheisyyden kaipuun voi tarvittaessa täyttää vaikka halailemalla, hyväilemällä ja suutelemalla, joten lyhytaikainen selibaatti on täysin kestettävissä.