• Home
  • /
  • Blogi
  • /
  • Suunnittele oma tila kotijumppaan

Suunnittele oma tila kotijumppaan

Crossfit

Korona-aikana kannattaa miettiä kaksi kertaa, mennäkö uimahalliin, kuntosalille tai ryhmäliikuntatunnille. Uimahallissa on lähes mahdotonta pitää maskia, eikä maskin läpi hengittäminen tunnu hyvältä reippaan aerobic-tunninkaan aikana.

Korona ei ole tekosyy lakata harrastamasta liikuntaa. Jos ei itse ole sairas, kannattaa omaa fyysistä ja henkistä kuntoaan pitää yllä liikunnan avulla. Terveet elämäntavat lisäävät myös vastustuskykyä, joten jumppaaminen ja esimerkiksi pyöräileminen ovat erittäin suositeltavia tapoja viettää vapaa-aikaa.

Millaista liikuntaa viitsii harrastaa omin päin?

Monelle suomalaiselle liikuntaharrastuksella on ollut myös sosiaalinen ulottuvuus. Harrastusryhmä on monelle tärkeä paikka tavata kavereita tai samanhenkisiä ihmisiä. Kuntosalillakin on voinut tavata muita ihmisiä. Monille yksinäisille ihmisille on tärkeää edes nähdä muita ihmisiä, vaikka tapaaminen ei etenisi juttelemiseksi asti.

Kiireiset perheenäidit ja -isät ovat tavanneet ystäviään yhteisten kävelylenkkien tai esimerkiksi pallopelien merkeissä. Näin on voitu lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla – sosiaalisten suhteiden hoitaminen sekä kunnon kohentaminen.

Korona-aikana voi joutua harrastamaan liikuntaa omin päin. Lenkkeily yksin ei ole yhtään tylsää, jos sopii puhelintreffit lenkin ajaksi. Kännykän avulla voitte jutella koko lenkin ajan, vaikka molemmat lenkkeilisivät omia teitään. Jos tuttavasi on kiireinen, voit kuunnella lenkillä viihdyttävää tai opettavaista äänikirjaa. Nettiä selaamalla löydät lukemattomia ilmaisia ja hyvin edullisia äänikirjoja.

Voit perustaa kotiisi pienen kuntosalin tai tilan kotijumpalle. Kotona treenatessa voit kuunnella omaa lempimusiikkiasi tai äänikirjoja. Juoksumatolla tai kuntopyörällä hikoillessa onnistuu (ainakin periaatteessa) myös lehden lukeminen tai televisio-ohjelmien seuraaminen. Oletko koukussa tositeeveeseen? Mitäpä jos polkisit koko seuraavan jakson ajan kuntopyörää – varmasti parempi idea, kuin suklaan ahmiminen sohvan nurkassa.

Millaisen tilan tarvitset kotijumppia varten?

Kuntosalille lähteminen saattaa tuntua liian vaivalloiselta – varsinkin, jos kuntosalille on pitkä matka. Jos sinulla on oma treenitila kotona, et voi vedota ainakaan kiireeseen. Kotijumpan voi suorittaa jo 10 minuutissa, eikä sinun tarvitse vaihtaa vaatteita tai poistua kodistasi mihinkään.

Kotijumppaa voi harrastaa vaikka olohuoneessa. Siirrä tarvittaessa sohvapöytää, niin mahdut tekemään X-hyppyjä tai punnerruksia. Netissä voit tutustua moniin kotijumppakaavoihin, mitkä tehdään oman kehon painoa hyödyntäen. Et tarvitse mitään apuvälineitä, joten jumppahetken voi aloittaa ilman etukäteisvalmisteluja.

Kotijumppa voi muodostua vain muutamasta liikkeestä, kuten askelkyykystä, lankutuksesta ja lantion nostosta. Toista liikkeistä 15–20 kertaa ja aloita sarja alusta. Lantion nostossa ja muissa selkä maassa tehtävissä liikkeissä on hyvä, jos selän alla on esimerkiksi tavallinen matto tai pyyhe.

Kun kuntosi kasvaa, voit ottaa askelkyykkyihin ja esimerkiksi lankutukseen mukaan käsipainot. Käsipainoina voi käyttää kilon riisipusseja tai vesipulloja, joten hankintoja ei tarvitse tehdä tässäkään vaiheessa.

Oman kuntosalin sisustaminen

Mikäli tilaa ja rahaa on, voi kotijumppaan tai -treeniin varatusta tilasta tehdä niin hienon, kuin vain haluaa. Jumppatilan voi perustaa vaikkapa kellariin, autotalliin tai ylimääräiseen huoneeseen. On luksusta, jos jumppatilasta pääsee suoraan suihku- tai saunatiloihin.

Laadukas vinyylilankku kestää hyvin kulutusta, joten se on yksi vaihtoehto jumppahuoneen lattiamateriaaliksi. Jos hankit kuntosalilaitteita, osta niiden alle kumimatot – kiität vielä itseäsi.

Nainen joogaa

Kotijumppaan varattu tila kannattaa sisustaa sellaiseksi, että siellä viihtyy. Seinät voi peittää vaikka metsäaiheisella valokuvatapetilla, ja taustamusiikiksi laittaa Helsinki-Vantaan lentokentän vessojen tyyliin linnunlaulua. Kuntosalien seinät maalataan usein energisillä väreillä, kuten punaisella. Joogasalien seinissä tavataan suosia seesteisiä värejä, kuten sinisen eri sävyjä. Koska kyseessä on ikioma jumppatilasi, voit valita vapaasti seinien värin tai tapetin aiheen. Kukat, lyhdyt, LED-valonauhat ja muut sisustusesineet tuovat tilaan lisää viihtyvyyttä.

Hyvä valaistus on tärkeä asia. Jos uskot käyttäväsi tilaa sekä hikiseen treenaamiseen että rauhalliseen kehonhuoltoon ja/tai meditointiin, suosittelemme säädeltävää valaistusta. Älyvalaistuksen avulla voi yhdellä painalluksella ottaa käyttöön erilaisia valaistusasetuksia, tai vaikka sammuttaa kaikki valot kerralla.

Ilmanvaihtoakaan ei kannata unohtaa tarkastaa ja tarvittaessa tehostaa. Tilan lämmittäminen ja viilentäminen voidaan hoitaa esimerkiksi ilmalämpöpumpulla. Mieti myös sitä, missä säilyttää kahvakuulia, hulavanteita, jumppamattoja ja muita tykötarpeita. Kaapissa monet jumppavälineet säilyvät siististi, mutta tarvittaessa voit piilottaa välinevaraston myös verhojen tai sermien taakse. Tilaan voi tuoda myös minijääkaapin proteiinijuomille sekä mukavan korituolin, missä ottaa happea ja nauttia hieman juotavaa liikesarjojen välissä.